Monday 22 January 2018

Niederlassungserlaubnis - stalna boravisna dozvola

Kada odete u stranu zemlju, uvek ćete nositi neki kamičak u cipeli koji će vas konstantno podsećati da niste odatle. Jedna od stvari koje doprinose veličini tog kamička je i vaš pravni status u toj zemlji.
S obzirom da Srbija nije član EU, naš legalni boravak ovde je  ograničen na razne vrste privremenih boravišnih dozvola. Međutim, kako kaže ona stara, vreme leči sve, pa se vremenom stiču i uslovi da se taj kamičak smanji, ako ne i potpuno izbaci iz cipele.

Prošle su skoro dve godine, i stekli su se uslovi da se taj status unapredi.
Kao nosioc plave karte (posebne vrste radno-boravišne dozvole namenjene visoko kvalifikovanoj radnoj snazi), nakon 21. meseca boravka u Nemačkoj, i sa dokazom o B1 nivou znanja jezika, mogu aplicirati za stalnu boravišnu i radnu dozvolu, tzv.  Niederlassungserlaubnis.
Još jedan od uslova, pored gore navedenih je, da imate ugovor o radu na neodređeno - što bi rekli u Srbiji, da ste zaposleni za stalno.

S obzirom da sve to ispunjavam, podneo sam zahtev i priložio potrebnu dokumentaciju (platne liste, ugovor o radu, dokaz da mi je uplaćeno penziono osiguranje, pasoš, fotku, diplomu za B1 nivo jezika, uplatio  taksu od 113 evra i popunio neki komplikovani formular).
I nakon okruglo 9 nedelja čekanja, novi dokument je stigao, a sa njim i novi status : permanent settlement.
Šta ovo znači? Pa znači više stvari.
Prvo, kako mu samo ime kaže, to je dozvola da se stalno naselim u Nemačkoj.
Drugo, to podrazumeva da imam neograničen pristup tržištu rada: mogu da radim bilo koji posao za koji sam kvalifikovan, za bilo kojeg poslodavca, na teritoriji cele Nemačke. I to bez ikakve posebne dodatne radne dozvole (naravno, za neke profesije kao sto su medicina, vojska, i slicno, i dalje postoje posebni uslovi i posebne vrste dozvola).

Plava karta je bila vezana za moju struku, i za firmu. Da bih prešao u drugu firmu, sa plavom kartom, morao bih da tražim dozvolu od biroa za strance. Sada to više ne moram - raskinem ugovor, potpišem novi, i uživam.
Takođe, sa stalnom boravišnom dozvolom, imam pristup socijalnoj pomoći u slučaju da dođe do potrebe za njom (iskreno ću se potrudti da ne dođe do te potrebe).
Ova dozvola mi, takođe, daje pravo da studiram (osnovne ili postdiplomske studije) pod istim uslovima kao i bilo koji nemački državljanin.
Takođe, imam i pravo glasa na lokalnim izborima.

Poenta cele ove priče je da sa ovom dozvolom je rešen pravni status: više ne postoje prepreke za menjanje posla, i kompletan život i ostvarenje svih prava koja ima i neko ko je državljanin.

Ali ni ovde nije kraj. Put ide, ne prestaje, a putem ćemo sada ići mnogo lakše jer kamen u cipeli je sada postao još manji. ;)

(photo belongs to hbr.org)


4 comments:

  1. Cestitke na zgoditku! :)

    Rijetko gdje je pokrivena ova tema. Po internetu se moze procitati sve o procesu dobijanja plave karte ali o onome sto se desava kasnije, nista se ne moze naci.

    Hvala ti sto si naveo sta treba od dokumentacije, tu informaciju nije lako naci. Jedino sto bih te zamolio, ako mozes, da pojasnis dvije stavke:

    1. dokaz da mi je uplaćeno penziono osiguranje - Gdje i kako se moze pribaviti ovaj dokaz?

    2. platne liste - Zasto im je ovo potrebno? I da li ja mogu biti u problemu, posto sam poceo 2016. i u ugovoru stoji tadasnja minimalna cifra za dobijanje plave karte, a ta cifra je nesto sitno manja u odnosu na zahtjeve u 2017 i 2018? Ovdje sam bas uplasen da mozda ne prihvate to i nigdje ne mogu pronaci informacije sta se tada desava. Ako imas neke informacije ili iskustva sa ovim, vrlo bi mi znacilo.

    U mom slucaju, sada 23. februara ce biti tacno punih 21 mijesec od kada sam zvanicno poceo da radim pod plavom kartom. Da li im se mogu obratiti malo ranije ili moram sacekati 23. (ili mozda pocetak sledeceg mjeseca)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nema na cemu. Drago mi je ako je ovo nekome od pomoci :)
      Kao dokaz da ti je uplaceno penziono, dovoljna je ona godisnja lista, koja se dobija zajedno sa platnom listom za decembar.

      Sto se platnih lista tice, trebaju im zadnje 3, valjda kao dokaz da si i dalje zaposlen i da neces ici na socijalu.

      Sto se tice visine plate, kod mene je isti slucaj - sada ne ispunjavam uslove za plavu kartu, ali ispunjavao sam kada sam je dobio. Nisu mi pravili problem, ali je cura kod koje sam predavao dokumenta navela to kao moguci problem, pa se nesto domundjavala-konsultovala sa kolegom, pa je na kraju rekla OK.
      I sve se zavrsilo dobro :)

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete