Tuesday 12 April 2016

Predrasude

Da malo opet podvucem crtu, i iznesem neke zakljucke, ovog puta u vezi posla.
Ne tripujem se da sam neki Myth Buster, tako da necu razbijati predrasudu  da su Nemci tacni, precizni, organizovani, pedantni, bla, bla, bla. Umesto toga, uporedicu kako su kod njih uredjene neke stvari u vezi posla, a kako kod nas (u mojoj bivsoj firmi). Ogranicavam se na moj posao (software development), ali verujem da neke generalne stvari stoje i za ostale poslove.

1. Radno vreme - tacnost.
Ovde je to svetinja. Ako dolazis na posao na vreme i odlazis na vreme, postujes vreme za pauzu, i budes na svom radnom mestu, a ne da previse setas tamo-vamo, uradio si 60% posla.
U prethodnoj firmi, radno vreme je bilo klizno (dodjes na posao izmedju pola osam i deset, odes kad odradis svojih osam sati),sto je po nekoj mojoj logici, mnogo dobra stvar. Nemas cimanje i opterecenje oko toga da li ces zakasniti neki minut. Ne drzi te pod presijom, da ti od guzve u saobracaju, ili ko zna cega vec, moze zavisiti posao.
Plus za bivsu firmu.

2. Nacin rada, izvrsenja zadataka:
Za svaki posao koji treba da se uradi, definisana je procedura kako to treba da se uradi. Ni manje ni vise. Ovo moze biti jako dobro, jer mozes da radis sa pola mozga. Medjutim, moze da bude lose za sam konacni proizvod, jer sta ako procedura nije dobra? Sta ako nije potpuna? U poslovima kao sto je razvoj softvera, stvari su egzaktne samo u jednom trenutku - u sledecem se menjaju. Dobro projektovan softver je onaj koji  je takav da moze lako da odgovori na buduce zahteve za menjanjem. Pre neki dan sam pricao sa sefom i pitao ga zasto nismo ovo uradili, zasto nismo ono uradili, itd. Kazem mu da su to best practices, da vrlo lako moze da nam zatreba sutra ta funkcionalnost, da niko ne pravi to bez toga, itd....a on me gleda bledo, i kaze nesto, u fazonu, "Sta ima veze, mi programiramo sad za sad, bas nas briga sta moze biti ocekivano od nas sutra. Ne interesuje nas buducnost, vec sadasnjost."
U prethodnoj firmi, svaki projekat, veliki ili mali, morao je da bude uradjen po sistemu 'best practices'. Imali smo (pogotovo u poslednje vreme) prilicno ozbiljan code review, koji nije samo radio sredjivanje koda, vec i terao na koriscenje najboljih iskustava iz prakse. Takodje, znalo se: kad se pravi takav sotver, onda mora da ide i to i to i to.
Ovde je borba neresena. Verovatno cu nakon par meseci dati plus Nemcima, jer pretpostavljam da u stabilnom drustvenom sistemu u kome ne moraju da razmisljaju o buducnosti, mogu sebi i u razvoju softvera da priuste takav nacin razmisljanja. Ovog trenutka, moj mozak jos uvek razmislja na nacin how-to-survive, naviknut i primoran od predivnog sistema u domovini, da bude uvek spreman za sve sto moze u buducnosti da me snadje, pa to i prenosim na svoj posao. Mislim na buducnost. Jos uvek.
Zapravo i oni misle na buducnost...ali oni ne strepe od buducnosti. Ja jos uvek strepim. Valjda cu uskoro prestati....ne menjaju se navike lako.

3. Usputne stvari:
Usputne stvari tokom posla, kao sto su pauze i pauzice, druzenje, prica u kancelariji....tu je nereseno. Meni, licno, je bilo bolje u prethodnoj firmi jer sam tamo stekao i prave prijatelje, ali da probamo da iskljucimo to, pa da analiziramo bez tog subjektivnog elementa: borba je neresena. Mislim da, u trenutku kada budem savladao jezik da mogu da se ukljucim aktivno u svaku konverzaciju i zajebanciju, da ce biti slicno kao i pre. Sad mi je jezik problem, ali jednog dana, za jedno 15 godina, naucicu ga valjda. Strpljiv sam ja (gricka nokte i lupka stopalom o pod)...

Moze se ovde analizirati i ici sad jos u detalje, ali generalni zakljucak je da je kod Nemaca najbitnije ispostovati formu, drzati se pravila i procedura, i svi ce biti srecni i zadovoljni. Ako proizvod nije bas najbolji, nema veze, popravice se u sledecoj verziji. Bitno je samo da je uradjeno po proceduri.
Kod nas se daje, ali i ocekuje, veca sirina u poslu, kompleksniji pristup resavanju problema, dok se sama forma svodi na najbolja iskustva iz prakse, a ne na skup napisanih pravila. Po meni, uz dobar code review, ovako nastaje kvalitetniji softver.
Za sada mi se vise svidja nas siri, otvoreniji pristup...kao i klizno radno vreme. Stvarno mi deluje retardirano, i niko do sada nije uspeo da mi da pravi argument, zasto je fiksno radno vreme bolje nego klizno.
Ali, dokle god budm u kancelariji sa pogledom na reku, oprosticu im za fiksno radno vreme.

No comments:

Post a Comment